Dagens sivuseikka är att min förkärlek till historiska filmer har funnits ever since I can remember. By me, history is something most intriguing! Jag bara gottar mig i alla fylliga, extravaganta miljondollarscener. Dagens huvudseikka och filmtips är alltså Elizabeth: The Golden Age. Själv blev jag helt uppslukad. Oskojat satt jag resten av kvällen och läste biografier och citat av Elizabeth I, drottning av England.

Vill inte ge er som inte sett filmen en färdig åsikt (men här kommer en ändå). Jag kan tyvärr inte låta bli att berömma Shekhar Kapur och hans mästerliga öga för snygga filmvinklar samt Cate Blanchett som fick mina intressekörtlar att rysa av inspiration! Hon framställer Elizabeth som en avundsvärd powerhouse woman! Tror jag skall sikta in mig på att läsa en biografi i sommar på villaverandan… Mmm, mums!

72728queen-elizabeth-i-circa-1585-90-posters

