Bästa lägret i mitt liv kunde jag konstatera väl hemkommen. Alla bidragande orsaker kan härldeas till ett ord: BALANS. Utan ett program försmäktade vi i Jämsäskogarna (här uppfylls uttrycket ”bakom takana” till punkt och pricka) i fem dagar. Vi levde från dag till dag endast medvetna om mattiderna. Resten var en stor överraskning. I praktiken betydde detta: mycket fritid mellan programpunkterna vilket betydde REST & RELAXATION.

GEMENSKAP.

Jag tror att lägerliv egentligen är det normala levnadstillståndet.

Annina

Jag blir mer och mer övertygad om att det här är vad det slutligen handlar om. Togetherness. Tillsammans. Dela. Gemenskap. Närhet. Man kan göra väldigt stora heroiska saker på egen hand, men till vilket ändamål? Jag skulle hellre göra små vardagliga saker tillsammans och se dessa sprida som krusningar. Med de rätta vindarna kan de sprida Godhet, Uppbyggelse & Kärlek. Detta goda fick jag smaka på under lägret.

MAT. Laura Lägerchef anser att detta borde vara det sjätte kärleksspråket. In the good book står det också om gemenskapen kring måltider. Det är något väldigt intimt över att dela en måltid tillsammans med någon. Det kan nästan bli andäktigt ju mer jag tänker på det. En så enkel och livsnödvändig sak kunde och borde utnyttjas till något vackert och glädjefullt.

Dessutom kan man nog aldrig lära sig att NJUTA av mat tillräckligt mycket. Mmm.

Denna sista bild kanske rentav är min favorit. Den strålar rakt in i mitt hjärta. KRAM. Den påminner om de olika kärleksspråken som experimenterades med under dagarna. Uppåt och neråt och sidlänges. Om du vill veta mer om detta kan du läsa Gary Chapmans bok om de fem kärleksspråken. Det förmodas att liksom vi kommunicerar på olika språk ger vi även uttryck och förstår kärlek på olika språk. För att utveckla denna tankegång; kan det vara så att Gud talar till dig på ditt personliga språk? Kan det vara så att du gått runt och jämfört dig med andras Gudsrelationer och försökt härma någon annans ”språk”? Att du kompenserat med det ena när det egentligen inte är ditt starkaste språk? Hmm, värt att reflektera över tycker jag.

Kära lägerkompisar, ni må tro att ni satt spår i mig och knytit band rakt genom mitt hjärta. Ser framemot att träffa er one day or the other. xxx

